امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://cctv.cloob24.com
0

یو پی اس چیست و چه مزیت هایی دارد؟

یو پی اس یک منبع برق الکترونیکی است که برای دستگاه‌های مختلف، برق را بدون وقفه تامین می‌کند. به نوعی می‌توان گفت که این دستگاه مابین برق شهری و دستگاه‌های مصرف کننده قرار می‌گیرد و علاوه بر تنظیم برق شبکه جلوی ایجاد نویزو افتادن نویز بر روی شبکه و دستگاه های موجود در آن را می گیرد تا به دستگاه های موجود در شبکه آسیبی وارد نشود.

در خیلی از شرکت ها و یا مراکز مهم مانند بیمارستان ها برای جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند قطع برق و محافظت از دستگاه های حساس در برابر قطع کلی برق یا محافظت از دستگاه های شبکه در برابر نویز های موجود در شبکه برق از یک سیستم پشتیبان انرژی به نام یو پی اس استفاده می شود.

نحوه کارکرد دستگاه های یو پی اس به این نحو است که فیلترهای الکترونیکی موجود در یو پی اس باعث می شود نوسانات و نویز برق شهری نتوانند به دستگاه های موجود در شبکه صدمه وارد کنند و به این نحو دستگاه های موجود در شبکه در برابر رعد و برق و ولتاژ بالا محافظت می شوند. به این شکل که یو پی اس ها همیشه جریان برق یکنواختی با شکل موج ثابت به مصرف کننده ارسال می کنند.

اجزای یو پی اس

رکتیفایر

یک رکتیفایر در دستگاه منبع برق اضطراری وظیفه دارد تا جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل کند.

اینورتر

یک اینورتر وظیفه دارد تا جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل کند. به طور کلی می‌توان گفت که خروجی یک اینورتر باید تقریبا معادل ولتاژ برق شهری باشد. این سیستم تنها در منابع برق اضطراری کاربرد ندارد بلکه در مجموعه‌هایی مانند سلول‌های خورشیدی نیز کاربرد فراوانی دارد. اینورترها را بر اساس این که شکل موج خروجی آن‌ها به چه صورتی است به 3 دسته اصلی تقسیم می‌کنند. دسته اول اینورتر با خروجی مربعی، دسته دوم اینورتر با خروجی شبه سینوسی و دسته سوم اینورتر با خروجی تمام سینوسی است.

باتری

باتری‌ها بخشی از منبع تغذیه بی وقفه هستند که در زمان عدم وجود جریان برق شهری، وظیفه رساندن انرژی به دستگاه‌های وصل شده به خروجی را دارند. به همین خاطر می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین اجزا باتری یو پی اس می باشد. البته باید خاطر نشان کرد که در صورتی که برق شهری دچار نوسان یا فرکانس غیرطبیعی هم باشد تامین برق دستگاه‌های خروجی بر عهده باتری است. بیشتر باتری‌های دستگاه برق اضطراری از نوع سیلد اسید است. این باتری‌ها کاملا توسط لایه‌هایی محافظ از جنس فیبر و دیگر محافظ‌ها پوشیده شده تا از هرگونه نفوذ رطوبت و دیگر عوامل مخرب در امان باشند.

عملکرد باتری در یو پی اس

ابتدا باتری ها از طریق شارژر دستگاه یو پی اس متناسب با ظرفیت باتری که عموما برحسب آمپر مشخص می شود شارژ شده و در ادامه هنگام قطعی برق، عملکرد باتری مشخص می شود یعنی جریان ذخیره شده در باتری از طریق یو پی اس بر اساس فاکتورهایی به دستگاه مورد نظر به صورت خودکار ارسال می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید و درخواست خود را برای ما ارسال کنید.
ارسال دیدگاه